Έως
τις 20 Ιουνίου ολοκληρώνεται η προθεσμία που ορίζεται στην εγκύκλιο
σχετικά με τη σύσταση Τμημάτων Ένταξης σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Τα Τμήματα Ένταξης είναι ζωτικής σημασίας, καθώς:
- Παρέχουν ουσιαστική υποστήριξη στους
μαθητές/τριες με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες ή/και με αναπηρία στο οικείο
σχολικό περιβάλλον τους.
- Εξασφαλίζουν συνέχεια στις
παιδαγωγικές σχέσεις, στοιχείο απαραίτητο για την ολόπλευρη ανάπτυξη των
παιδιών.
Γι’
αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να υπάρξει έγκαιρη ενημέρωση των
διευθυντών/ντριών των σχολείων, καθώς:
- Η λέξη «Τμήμα» συχνά δημιουργεί
παρερμηνείες, οδηγώντας σε λανθασμένη εντύπωση για ανάγκη αυτόνομου χώρου)
- Δεν απαιτείται ξεχωριστός χώρος
ούτε παρέμβαση από την τοπική αυτοδιοίκηση.
- Βάσει της ισχύουσας εγκυκλίου, τα
Τμήματα Ένταξης μπορούν να λειτουργήσουν στο πλαίσιο της γενικής τάξης, μέσω
συνδιδασκαλίας.
- Είναι θεσμική υποχρέωση
των σχολείων η στήριξη των μαθητών που έχουν Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες
(ΕΕΑ) ή/ και με αναπηρία.
Συνολικά,
τα οφέλη της συμπερίληψης διαφαίνονται στην εκπαίδευση, καθώς είναι πολλαπλά
και καθοριστικά τόσο για τους μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες ή/ και
με αναπηρία, όσο και για ολόκληρη τη σχολική κοινότητα. Ενισχύονται όχι μόνο οι
δεξιότητες που αναπτύσσουν οι μαθητές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, αλλά και ο
τρόπος που εργάζονται και αποδέχονται την διαφορετικότητα και οι μαθητές της
τυπικής εκπαίδευσης, μαθαίνοντας όλοι να λειτουργούν ως σύνολο και όχι ως
μονάδες. Η φοίτηση όλων των μαθητών στο ίδιο σχολικό περιβάλλον ενισχύει την
ισότητα, την αποδοχή και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα. Οι μαθητές με
αναπηρία έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία, να
ενισχύσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και να νιώσουν ότι ανήκουν σε μια
κοινότητα που τους αποδέχεται. Παράλληλα, οι υπόλοιποι μαθητές μαθαίνουν να
συνεργάζονται, να δείχνουν ενσυναίσθηση και να λειτουργούν μέσα σ’ ένα πλαίσιο
αλληλεγγύης. Η συμπεριληπτική εκπαίδευση προάγει ένα σχολείο πιο ανθρώπινο,
δίκαιο και παιδαγωγικά αποτελεσματικό, συμβάλλοντας στη συνολική πρόοδο και
ευημερία όλων των μαθητών.
Με
εκτίμηση,
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
*
Το παρόν κείμενο βασίστηκε στο κάλεσμα του ΣΑΚΕΑ (Σύλλογος Αναπληρωτών
Καθηγητών Ειδικής Αγωγής) για την ενίσχυση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης,
μέσω ίδρυσης Τμημάτων Ένταξης και λειτουργίας τους σύμφωνα με το τελευταίο
νομοθετικό πλαίσιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.